Fakler og høtyve – når min mening skaber debat

29 jun

Mine udtalelser på nettet, i radio, TV eller aviser bringer den primitive urmand frem fra sit skjul. Han vil med fakler og høtyve fordrive den der vover at sige noget, der ikke er hans mening. Med ondt skal ondt fordrives, lader det til, at parolen er. Debatkulturen på nettet er ofte afstumpet og primitiv.

Tastatur

Debatten på nettet kører ofte af sporet. (Foto: John G.)

Gennem mange år har jeg udtalt mig i medierne, om smartphones, tablets, abonnementer og andet forbrugerstof i mobilkategorien.

Langt fra altid siger jeg det, som er det mest populære, hvilket tit og ofte skaber voldsom debat, særligt på nettet. Jeg synes det er interessant, hvordan netdebatten de seneste par år er eksploderet, og særligt Nationen på Ekstra Bladet, hvor alle kan komme til orde, med meninger der langt fra altid er gennemtænkte, har været bannerfører for denne udvikling.

Kommentarerne har karakter af hetz, personhad og uvidenhed; den er råber højest, får det sidste ord. Det er som om, at på nettet – Facebook, Nationen osv., er alt tilladt. Ytringsfriheden bliver brugt som aldrig før – “jeg har ret til at ytre mig, og den ret bruger jeg” – uanset om det er fornuftigt eller ej.

Hvis jeg har skrevet en kommentarartikel (klumme), udtalt mig i TV, radio eller avis, så oplever jeg, hvordan højtråbende folk med fakler og høtyve, forsøger at fordrive mig fra landet, altså dem som ikke er enige med mig. Hvis jeg så uddyber min mening, altså svarer på kritikken, så kan debatten stikke helt af, og ende i udokumenterede påstande og personangreb. Og ja, så er jeg der, hvor jeg ikke længere vil bruge tid på at besvare indlæg, da det ikke fører til noget godt.

Ingen lytter til hinanden

Jeg synes det er FEDT, når jeg kan sætte gang i en debat. Men det er ufedt, når debatten ender med, at den der råber højest får ret.

På nettet gider man nemlig ikke finde sig andres mening, kun ens egen er god nok, og man imødekommer ikke hinanden, eller lytter til hinandens argumenter. Tænk sig, hvis det også var sådan ved et middagsselskab eller blandt venner, ja så ville der hurtigt blive dårlig stemning.

Sprogbruget og attituden forekommer kun på nettet, hvor man er anonym. På gaden, i den virkelige verden, er det noget HELT andet. Når man pludselig står ansigt til ansigt med personer, så kan meninger godt brydes på en fornuftig måde.

Ingen meninger til lejligheden

Negative indlæg gør mig ikke længere i dårligt humør, men det gjorde det engang. Jeg har erkendt, at nogle personer er umulige at trænge igennem til, og derfor er kommentarerne ofte til stor morskab og underholdning. Samtidigt glæder jeg mig over, at folk kommer ud af busken, og deltager i en debat – for det er godt for demokratiet.

Forleden fik jeg skyld for, at opfinde meninger til lejligheden – blot for at provokere. Det er bare sjovt, at uanset om jeg taler positivt eller negativt om f.eks. Android eller iPhone, så er der straks nogle, som er parate til at kølhale mig. Så nej, jeg behøver ikke opfinde noget for at provokere – reaktionerne kommer helt af sig selv.

Jeg har ret let ved at huske hvad jeg mener om et emne, for jeg siger sådan set bare det jeg mener, fra hjertet. Jeg har ikke tænkt mig at stoppe med at mene noget eller udtale mig, for “in real life” vil dem jeg møder gerne debattere på en interessant og konstruktiv måde – KUN på nettet er det modsat.

Det eneste jeg håber er, at netdebattører, vil tænke over, om de ville skrive / sige det samme, på samme måde, hvis de en dag mødte mig på gaden.

5 kommentarer to “Fakler og høtyve – når min mening skaber debat”

  1. ZiiimZooon 30. juni 2012 hos 00:06 #

    Bare fortsæt som du allerede gør, John!
    Du gør et FANTASTISK arbejde :)

    • John G. 30. juni 2012 hos 09:20 #

      Hej,

      Mange tak for de pæne ord. Det er altid rart når nogle også er positive, hvilket da heldigvis også sker, ofte .

      Rigtig god weekend ,

      Hilsen John G :-)

      • ZiiimZooon 30. juni 2012 hos 23:38 #

        God weekend til dig også, John ;)

      • John G. 30. juni 2012 hos 23:46 #

        Mange tak :-)

  2. Anne Mette 8. juli 2012 hos 12:56 #

    Jeg synes Nationen er værst. Folk er anonyme, hvilket åbenbart gør det okay at skeje fuldstændig ud, og så ender (ofte starter de faktisk også med det) “diskussionerne” altid med, at brugerne påpeger stavefejl i artiklen eller andre brugeres kommentarer. Suk.

Skriv et svar

