Har du tillid til din cloud-løsning? Google har lukket mig ned – igen!

22 okt

Google har fjernet adgangen til mine clouddata. Nu er det slut med Google rent professionelt, og jeg advarer virksomheder mod, at anvende Google og ikke mindst Google Apps.

Så skete det igen. Google har lukket adgangen til min Google Apps konto. Det skete efter en nedgradering fra betaling til gratisversion. Nu er det altså slut med mail, YouTube, Picasa, Reader for Mobilsiden.dk, hvor vi har brugt Google Apps.

Google

Har Google magten over dig?

Jeg har tidligere klaget over Google. Men nu ender jeg med, at advare mod alle mod, at anvende Google professionelt. Jeg har simpelthen ikke længere tillid til, at den store IT-gigant, kan forvalte mine cloud-data, og min adgang til dem, på professionel vis.

Problemet er, at man ikke kan ringe til en support, der kan håndtere problemer som disse (jeg har i hvert fald ikke kunne finde det). Så nu må jeg bare se mine data fordufte i skyen.

Jeg bekymrer mig også på vegne af dem, f.eks. små- og mindre virksomheder, der sætter sin lid til Googles services – og som pludselig mister adgangen til alle data. At det er billigt eller gratis, er ikke en gyldig forklaring.

– “Man mærker virkelig Google’s magt når man bliver ‘uvenner’ med dem”, Mads på Twitter.

I dag anvender Mobilsiden.dk Microsofts cloud-løsning Office 365, og problemet er derfor til at overse, da vores mails og dokumenter, er placeret et andet sted. Men dette problem, kunne sagtens have været opstået mens vi var i hundrede procent i drift på denne løsning. Og SÅ havde vi for alvor været i problemer, f.eks. omkring historik på mail eller vores dokumenter. I værste fald, kan manglede adgang til ens data, jo sætte en virksomhed i store problemer.

Det er i øvrigt ikke første gang jeg oplever, at adgang til data hos Google forsvinder.

Uden adgang til Gmail i 12 dage. Truet til tavshed?

Hvem er din cloud-udbyder, hvilken support har du – og har du tillid til, at dine data er sikre, og at du selv kan få fat på dem?

5 kommentarer to “Har du tillid til din cloud-løsning? Google har lukket mig ned – igen!”

  1. Morten 23. oktober 2012 hos 06:50 #

    Helt utroligt… I værste tilfælde kan man miste flere års arbejde, ja alt hvad man har.

    Jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor du valgte Flickr? Har du overvejet feks Pinterest? Altså om der ligger en dybere begrundelse for dit valg (muligheder, plads osv)?

    • John G. 23. oktober 2012 hos 07:21 #

      Hej Morten

      Jeg valgte Flickr for det er den jeg lige kunne huske :-)

  2. Lasse Østergaard 24. oktober 2012 hos 16:12 #

    Hej John,

    Jeg er “glad” for at høre at jeg ikke er den eneste der har mistet forbindelse til mine cloud tjenester hos Google. Alle de filer og mails der lå på min Googles cloud tjeneste er forsvundet. Jeg har nu flyttet alle mine dokumenter, billeder, e-mail m.v. til Microsoft, som jeg nu er meget godt tilfredse med :-D

    Jeg håber at i kan få adgang til jeres filer, og ønsker jeg held og lykke med Microsoft i stedet :D

    /Lasse Østergaard

    • pcosyndrom 17. juli 2014 hos 04:42 #

      Hej Lasse :D Er det Lasse fra Greve? -Jens.

  3. Allan Greve 26. oktober 2012 hos 11:11 #

    Utroligt mange bruger Gmail privat og jeg var selv en af dem indtil jeg flyttede over på Office 365. Jeg har ikke haft problemer med Gmail (omend min søns konto blev hacket en gang – jeg ved endnu ikke, hvordan det kunne ske), men jeg var irriteret over at bruge Gmail som front-end til en ikke-Gmail adresse, hvor modtageren altid kunne se min G-mail adresse sammen med min “rigtige” adresse – jeg ved, at den professionelle version af Gmail løser dette, men da jeg alligevel skulle ud at købe en Office pakke, så tog jeg springet til Office 365 inklusiv mail i skyen.

    Jeg har en enkelt gang haft brug for support fra Microsoft til Office 365 og det foregik både via mail/online support system samt telefon – en nogenlunde betryggende fornemmelse sammenlignet med Googles “online only”-tilgang til support.

Skriv et svar

