“Min Søsters Børn” sælger rejser til Afrika

10 feb

Det er tydeligt hvor pengene kommer fra i “Min Søster Børn I Afrika”, der flere steder minder om en reklamefilm

Når der skal skaffes finanering til nye film, skabes der kreative løsninger. Et eksempel er “Min Søsters Børn I Afrika”, der over den første weekend solgte 56.000 biografbilletter.

Min Søsters Børn I Afrika

Min Søsters Børn I Afrika.

Filmen trækker børnefamilierne i biograferne, hvilket er perfekt for Ree Park, hvor en del af filmen er optaget. Efter få minutter med ungerne i biografsædet, er både voksne og børn, vidne til et større reklamestunt uden for reklameblokken. Nærbilleder fra Ree Park, hvor logoet på ingen måde er skjult, en dyrepasser der tydeligt siger “..her i Ree Park”, mens søde dyr vises frem, er blot et par eksempler fra filmen.

I en pressemeddelelse siger direktør Jesper Stagegaard fra Ree Park: “Vi ser samarbejdet som en god mulighed for at komme ud til vores kernepublikum på en anderledes måde, som samtidig hænger sammen med det vi står for. Som turistattraktion og dyrepark bruger vi årligt mange ressourcer på at nå ud til flest muligt med vores budskab”.

At dømme efter filmens succes på det store lærred samt det sandsynlige eftersalg på DVD og VOD, har den danske dyrepark virkelig fået valuta for pengene.

Der mangler “rent flag”

Senere i filmen introduceres reservatet Nohas Ark i Afrika  hvor turister kan overnatte og hjælpe med pleje af sårede vilde dyr, som efterfølgende sættes ud i naturen. Det er ikke lykkedes mig at Google mig frem til, om dette er en fiktiv opfindelse eller en attraktion der rent faktisk findes. Men i en konkurrence udloddes en præmie, hvor vinderen kan komme på Safarirejse i Kenya.

Der er tale om en underholdende familiefilm, skabt efter en kendt skabelon, og man kan ikke undgå at få lyst til en Afrika-tur.

Jeg har intet problem med at filmproducenterne skal have økonomien til at hænge sammen, ej heller at manuskriptet sandsynligvis er skrevet med tanke på, hvordan finanseringen kan hænge sammen. Ree Park er et oplagt valg og det ville da være dumt at takke nej til reklamen filmen medfører. Men i starten burde der måske lige være et skilt i fem sekunder med teksten “Denne film er skabt med sponsorkroner fra…”, så der tones rent flag

“Far Til Fire” fik nej i Odense

Et eksempel på, hvordan filmfolkene styrer efter kronerne, kan findes i blandt andet Odense, hvor  Film Fyn-fonden tilbød at bruge Det Fynske Dyrskue, som rammerne for en kommende Far Til Fire film. Prisen var 11 millioner kroner.

Men Odense Kommune sagde nej tak til Film Fyn. Roskilde Dyrskue kan måske rende med opmærksomheden i stedet, hvis ikke Den Fynske Landboforening Centrovice, der kom på banen efter kommunens afslag, finder pengene.

Ingen tvivl om, at dansk film har brug for penge, og at det kommercielt giver god mening for firmaer at hælde penge i kassen. Jeg opfordrer blot til, at det tydeligt fremgår hvem der betaler, særligt når det er SÅ tydeligt, som tilfældet er i “Min Søsters Børn i Afrika” der helt klart sælger rejser til Afrika og billetter til Ree Park.

2 kommentarer to ““Min Søsters Børn” sælger rejser til Afrika”

  1. Allan Greve 10. februar 2013 hos 18:48 #

    Hvis du ikke allerede har set “The Greatest Movie Ever Sold”, så bør du gøre det. Her tages problematikken op på en underholdende-informativ måde…

    Den er på Netflix…

    • John G. 10. februar 2013 hos 18:54 #

      Den har jeg set. Og den film er bestemt et kig værd :-)

      Min pointe er, at de bare skal fortælle det i starten.

Skriv et svar

